Skip to main content
0

L.A.’S FINEST – BREKERIET

I LANDSKRONA LIGGER ETT AV SVERIGES MEST UNIKA BRYGGERIER – BREKERIET. BRYGGERIET DRIVS AV DE TRE BRÖDERNA EK OCH FOKUS LIGGER PÅ SYRLIGA ÖL.

ANDRÉ OCH FREDRIK, två av bröderna Ek, ställer upp sig intill räcket vid S:t Eriksbron i Stockholm. Det är en solig försommar-eftermiddag 2013 och de har precis levererat öl till en pub i närheten och vi har bestämt träff för att de ska fotograferas för första numret av c/o HOPS, ölmagasinet jag har drivit sedan dess. Brekeriet har precis kommit ur startblocken vid den här tiden och innefattar då även en importverksamhet som fokuserar på vallonsk och nordfransk öl.

– Drömmen är att alla tre ska kunna livnära sig på och jobba heltid med detta, men där är vi inte än. Nu har vi råd med en heltidstjänst som delas mellan André och Fredrik, berättar Christian i intervjun och André avslöjar att det finns planer på att börja lagra öl på ekfat och blanda in nya ovanliga jäststammar.

– All ny öl börjar med en idé som kan komma från något vi läst, druckit eller upplevt. Enas vi om att gå vidare får Christian försöka plocka fram ett recept och på den vägen blir det.

Det var med Christian allting började ytterligare elva år tidigare när han började brygga öl hemma. Intresset föddes under ett projektarbete som han gjorde på universitetet i Lund. Hans två bröder blev snart invigda i den nya värld som öppnat sig för Christian och de blev snart lika entusiastiska. Under den här tiden bodde alla tre på olika orter i Sverige och öl kom att blev en chans till att träffas och umgås. Redan efter några år föddes tankarna på ett eget bryggeri.

Mycket har hänt sedan dess och en sak är säker, satsningen på de ekfatslagrade ölen är en succé.

Vår 2022. Jag har bestämt träff igen med Bröderna Ek, denna gången ses vi via skärmen på laptopen och det är endast Fredrik som sitter på andra sidan, de andra har fullt upp på bryggeriet men hörs i bakgrunden.
Om man jämför Brekeriet då mot nu, drömmarna om vart ni vill, vad skiljer mest?
– Jag kan nog tycka att vi har kommit dit vi vill. Vi jagar inte så mycket längre, och vi nappar inte på alla erbjudanden som kommer. Det kommer ganska många. Ett erbjudande om att göra en Noma-collab (mer om den senare i intervjun) är en självklar grej att nappa på men kanske inte ett random bryggeri från till exempel Kanada. Vi är nog rätt nöjda som vi har det nu. Vi har köpt alla maskiner vi behöver, vi kan leverera och vi får betalt. Arbetstidmässigt är vi också där vi vill vara, idag är det ingen som stannar kvar efter fem. Alla tre har idag barn och vi vill hem till dom. Tidigare kunde vi jobba till åtta, nio bara för att jaga framgång.

Brekeriet Low & Slow

Hur länge har ni känt att det varit så?

-Det var på väg att hända redan 2019… när pandemin kom så blev det tillbaka till utmaningar. Då hade vi två anställda och vi försökte skapa nya utmaningar för de som det här med kimchi och spriten. Efter en tid kände vi att vi behövde ytterligare en utmaning så då beslutade vi för att skaffa burklina. Vilket gjorde alla supertaggade och vi fick energi och nu känner vi att allt har fallit på plats och det är mer lugn igen.

Tror du att lunket som kommer efter att man har landat och ”hittat hem” skapar mer ärliga produkter?

– Ja det tror jag. Man är mer avslappnad i tänket om hur och vem som kommer dricka det man gör. Framförallt med Vild-serien. Det tycker vi är gott och då gör vi det utan att tänka så mycket på vad kreti och pleti tycker.

Vild-serien är de öl som Brekeriet jäser med vildjäst och olika bakteriekulturer och sedan fatlagrar i varierande längd.

– Nu släpper vi en mindre kvantitet av varje ny Vild-batch för att bygga efterfrågan, vissa öl finns bara sexhundra flaskor av. Vi känner oss trygga att marknadsföringsmässigt testa grejer som det, det hade vi inte gjort för tre år sedan.

Tryggheten kommer väl också med åldern?

– Det är nog en kombination av allt. Pandemin gjorde att vi gjorde småbatcher som vi blev av med på ett par veckor. Pandemin har också gjort att alla vi tre har kunnat se på alltihopa utifrån. Christian har haft väldigt mycket tid att labba och testa grejer.

Finns det någon produkt som är sprungen ur pandemin?

– Kimchin. Den hade vi aldrig lanserat i den storleken om det inte hade varit för att vi hade väldigt lite att göra. Vi hade två bryggare som kände att de hade städat färdigt alla tankar hundra gånger och bara satt i soffan och gottade sig med en öl.

Var kan man köpa kimchin?

– Vi har distribution i Skåne, en butik i Köpenhamn sen har Hyllie Bryggeri i Malmö den på sina toast och Benchwarmers i Helsingborg har den på en av sina pizzor.

Bröderna Ek har gått sin egen väg sedan de började brygga öl 2012, fokus ligger främst på syrliga öl. Och ölvärlden är i behov av bryggerier som går sin egen väg. Utbudet är väldigt likriktat när det är nyhetssläpp på Systembolaget, där variationer av humledrivna öl går främsta i ledet.

– Jag tycker att det håller på att hända. Tyvärr inte så mycket i Sverige, men om man kollar på USA, där fokuserar man på en grej och gör den jävligt bra istället för att göra alla olika ölstilar och göra det halvdant.

Och det är något som stället du nu sitter och läser detta, och äter en bricka kött hos, gör. Holy Smoke BBQ har gått all in för att göra världens bästa Texas Style barbecue och kompromissar inte för att nå dit. Sen kanske det inte är för alla, men det är just det som gör att det blir så bra för oss som gillar det. Detsamma gäller ölen från Brekeriet.
– Jaa, haha… Man märker det väldigt tydligt på Öl & Whiskyfestivaler som har dragit igång igen. Vi hör fortfarande kommentar som ”det här är inte öl”. Det har vi hört i över tio år nu. Och vi förklarar att bara för att det inte smakar som öl brukar, betyder inte att det inte är öl.

Någon öl som funkar bättre som dörröppnare?

– Den som är enklast är Sour & Salt. Pink Passion är bra för den får vi med glutenintoleranta. Det var tanken även med Slice & Dice men den har blivit både hatad och älskad, den finns inget mellanting. Det är också lite därför vi startat Wild Bruce, ett varumärke som tilltalar en större publik.

Wild Bruce är ett separat bolag men ölen kommer produceras i samma lokaler. Visuellt skiljer sig de båda varumärken, ett flygande vildsvin är det du ska leta efter för att hitta Wild Bruce. Det enda som skiljer burkarna åt är färgen på etiketten och produktnamnet.

– Wild Bruce-ölen kommer aldrig att vara syrliga utan enbart brettade.

Vilka är de första ölen ut?

– En witbir som är skitgod! Wild Bruce-ölen håller fortfarande vår stil då de är bryggda med vildjästen Brettanomyces vilket gör ölen torr och funkig. Det är en flirt till hur vi tror det var förr i tiden. En folkölsvariant kommer finnas i alla Lidl-butiker i Sverige och så släpps den starkare version på Bolaget i juni tillsammans med en öl med namnet Bir, som är en saison men vi skriver ”ale” på burken.

Ni har även bryggt en exklusiv öl för stjärnkrogen Noma i Köpenhamn.

– Ja, ett ekfatslagrat öl med pilsner-, vete- och rågmalt där kulturen kommer ifrån danska vindruvsskal, så den har en väldigt vinös karaktär. Vi har gjort en stor batch som de har fått allt av, vi får inte lov att sälja den någon annanstans. De älskar den! De har den på huvudrestaurangen och på hamburgeriet.